Uitgelicht: de structuur van een goed persbericht over je boek
1. Kop (titel van het persbericht)
Kort, krachtig en informatief. Bijvoorbeeld:
“Nieuwe roman van [Naam Auteur] neemt lezers mee naar het Amsterdam van 1943”
2. Introductie (lead)
In 2-3 zinnen het belangrijkste nieuws: wat voor boek is het, door wie, en waarom is het interessant?
Bijvoorbeeld:
Op [verschijningsdatum] verschijnt de debuutroman De verloren stem van auteur Lydia ten Dijk. In dit aangrijpende verhaal volgen we een jonge zangeres in het Parijs van de jaren '30.
Tekst 'Uitgelicht: de structuur van een goed persbericht over je boek' gaat in de rechterkolom verder...

3. Kern van het bericht (uitgebreidere toelichting)
Vertel hier iets meer over:
- Het verhaal of onderwerp van het boek
- Waarom dit boek geschreven is
- Eventuele bijzondere achtergronden of inspiratie
- Voor wie het boek bedoeld is (doelgroep)
- Genre en stijl
4. Citaat van de auteur of uitgever
Een persoonlijke noot geeft het persbericht extra kracht.
Bijvoorbeeld:
“Ik wil met dit boek laten zien hoe kwetsbaar én krachtig mensen kunnen zijn in tijden van verlies,” aldus Lydia ten Dijk.
5. Praktische informatie
- Titel van het boek, Auteur, ISBN, Aantal pagina’s, Prijs, Verschijningsdatum, Verkrijgbaar via: (bijv. www.kelbo.nl, boekhandel), Uitgeverij
6. Contactinformatie voor de redactie
- Naam contactpersoon, E-mailadres, Telefoonnummer, Website/social media van auteur (optioneel)
Tips voor een effectief persbericht
Houd het objectief van toon: schrijf alsof een journalist het bericht zou kunnen overnemen. Gebruik heldere taal – vermijd jargon of te veel poëtische beschrijvingen. Voeg een boekcover of auteursfoto toe als bijlage (liefst in hoge resolutie). Verstuur het persbericht ruim op tijd vóór de verschijningsdatum.
Klaar met schrijven?
Stuur je persbericht naar: Lokale kranten en huis-aan-huisbladen, boek- en cultuurblogs, boekenrubrieken van grotere media, bibliotheken en boekhandels, literaire websites zoals Hebban of Schrijven Online.