Het bepalen van je doelgroep


Of je nu een roman, biografie, zelfhulpboek of historisch werk hebt geschreven – het bepalen van je doelgroep is een cruciale stap in de promotie van je boek. Wie wil je bereiken? Voor wie is jouw verhaal of kennis écht relevant? Als je dat helder hebt, kun je jouw boek veel gerichter en effectiever onder de aandacht brengen.


Tekst 'Het bepalen van je doelgroep' gaat in de rechterkolom verder...


Fictie: wie is jouw lezer?


Bij fictie draait het vaak om emoties, herkenning en beleving. Vraag jezelf af:

  • Welke genres bedient mijn boek? (bijv. thriller, feelgood, literaire roman, YA)
  • Wat is de leeftijd van mijn doelgroep? (jongeren, volwassenen, senioren)
  • Welke interesses of thema’s spelen een rol? (liefde, avontuur, familie, oorlog, spiritualiteit)
  • Sluit mijn boek aan bij fans van bekende auteurs of boeken? (De zeven zussen, Jo Nesbø, Lucinda Riley?)

Hoe beter je weet wie jouw potentiële lezers zijn, hoe doelgerichter je je boek kunt promoten, bijvoorbeeld via specifieke leesgroepen, social media-kanalen of boekbloggers.

 


Non-fictie: wie heeft jouw kennis nodig?


Non-fictie wordt vaak gelezen met een concreet doel: informatie, verdieping, herkenning of inspiratie. Denk na over:

  • Welke vragen beantwoordt mijn boek?
  • Welk probleem los ik op of welk inzicht bied ik?
  • Tot welke beroepsgroep, levensfase of interessegebied behoort mijn doelgroep? (bijv. mantelzorgers, ondernemers, jonge ouders, studenten)
  • Waar vind ik deze mensen online of offline? (forums, vakbladen, social media, evenementen)

Door je doelgroep helder te hebben, kun je gerichter persberichten sturen, samenwerkingen zoeken met relevante websites of blogs, en je marketinginspanningen efficiënter inzetten.




Waarom is dit zo belangrijk?

Een goed boek verdient lezers – maar lezers komen niet vanzelf. Door vooraf goed na te denken over je doelgroep, vergroot je de kans op zichtbaarheid, herkenning en uiteindelijk: verkoop. Bij Uitgeverij JouwBoek denken we graag met je mee over hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en activeren.