Boekhandels


Het benaderen van boekhandels is een belangrijke stap in de promotie van jouw boek. Boekverkopers kunnen je boek opnemen in hun assortiment, een plek geven op een tafel of etalage, of zelfs een lezing of signeersessie organiseren. Maar hoe pak je dit het beste aan?


Hieronder vind je praktische tips om boekhandels professioneel en effectief te benaderen:


1. Benader persoonlijk en gericht

  • Richt je e-mail of brief aan de boekhandelaar bij naam, als dat mogelijk is.
  • Kies boekhandels die passen bij jouw boek qua genre, doelgroep of locatie (bijv. jouw woonplaats of thema van het boek).
  • Vermijd massamailings: persoonlijk contact maakt echt het verschil.


Tekst 'Boekhandels' gaat in de rechterkolom verder...


2. Stel een korte, duidelijke boodschap op

In je bericht:

  • Stel jezelf en je boek kort voor.
  • Leg uit waarom jouw boek interessant is voor hún klanten.
  • Vermeld dat het boek verkrijgbaar is via Centraal Boekhuis (CB) (indien van toepassing).
  • Voeg een boekflyer of persbericht toe als bijlage.
  • Vraag niet direct om opname, maar bied een recensie-exemplaar aan of vraag of je iets langs mag brengen.


Voorbeeldzin:
“Mijn boek is sinds kort verschenen bij Uitgeverij JouwBoek en beschikbaar via het Centraal Boekhuis. Ik denk dat het goed zou passen binnen het aanbod van uw winkel, en zou graag een recensie-exemplaar toesturen als u interesse heeft.”


3. Breng een fysiek exemplaar langs

Als je contact hebt met een lokale boekhandel, is het vaak effectief om gewoon even binnen te lopen met een exemplaar van je boek, eventueel met een flyer of promotiemateriaal erbij. Een persoonlijk gesprek blijft krachtig.


4. Bied extra’s aan

  • Vraag of ze interesse hebben in een signeersessie, lezing of meet & greet.
  • Bied aan om het boek te promoten op je eigen social media, inclusief hun winkel.
  • Vraag of ze je flyer willen neerleggen.


5. Zorg voor goede informatie

Zorg dat je altijd deze gegevens bij de hand hebt of meestuurt: titel, auteur, ISBN, prijs, korte flaptekst, beschikbaarheid via CB, contactgegevens.


Extra tip: begin lokaal

Boekhandels in jouw eigen stad of regio hebben vaak meer interesse in lokale auteurs. Ze organiseren ook graag kleinschalige evenementen waarbij een lokaal boek goed aansluit.